In de brief aan het stadsdeelbestuur heeft de Vereniging aangegeven positief te staan
tegenover de uitgangspunten van het huidige verkeers- en parkeerbeleid van het stadsdeel,
zoals beschreven in de Nota Bereikbaarheid Binnenstad 2004-2009, om de groei van de
automobiliteit te beperken en voorrang te geven aan voetganger, fiets en openbaar vervoer.
Volgens ons staan de plannen voor ondergrondse parkeergarages op gespannen voet met dat
beleid. Zo heeft een parkeergarage onder de Geldersekade een verkeersaantrekkende werking.
Bovendien is de parkeergarage overbodig, aangezien op het Oosterdokseiland en onder het
Oosterdok al een parkeergarage wordt gerealiseerd met in totaal 1.540 parkeerplaatsen.
Wij staan ook huiverig ten aanzien van de aanleg van ondergrondse parkeergarages onder
historische grachten, vanwege de mogelijke schade aan monumenten die het slaan van
damwanden en de verstoring van het grondwater kunnen betekenen. Ook zal er door de in- en
uitgangen van de garages sprake zijn van visuele schade aan het beschermd stadsgezicht. Deze
argumenten komen nog bovenop die van een goed verkeers- en parkeerbeleid. Dat betekent
niet dat wij per definitie tegen de bouw van ondergrondse parkeergarages zijn – onder de
Singelgracht en het Oosterdok zijn ondergrondse parkeergarages bijvoorbeeld heel goed
denkbaar, mits er dan bovengronds parkeerplaatsen worden opgeheven om de kwaliteit van de
openbare ruimte te verbeteren.
Om bovenstaande redenen steunt de Vereniging de bewoners van de Geldersekade die in
verzet zijn gekomen tegen de aanleg van een parkeergarage onder hun gracht.
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 228/229, juni 2008)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.