Portefeuilleverdeling |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Els Iping (PvdA) stadsdeelvoorzitter: bouwen; wonen; monumenten; vergunningen; voorlichting | Anne Lize van der Stoel (VVD): openbare ruimte; bereikbaarheid; economie; coördinatie Oostelijke binnenstad | Wil Codrington (GroenLinks): cultuur; economie creatieve stad; financiën; welzijn; sport; jeugd; milieu |
Voor behoud van monumenten is een stringentere strafrechtelijke aanpak nodig van illegale
verbouwingen, afbraak, uitbreidingen etc.
Bestaande financiële fondsen moeten zo effectief mogelijk worden ingezet. Het stadsdeel sluit
zich aan bij de activiteiten van andere fondsen en brengt de mogelijkheden onder de aandacht
van eigenaren van monumenten.
Voor herstel van monumenten en de fundering wordt vanuit het stadsdeel procesbegeleiding
ingezet.
Ongeveer 4000 panden voldoen niet aan de minimale eisen van het Bouwbesluit. Gezien de
aard en de omvang zal in deze bestuursperiode slechts een begin kunnen worden gemaakt met
het aanschrijven van de eigenaren.
Reclame op steigerdoeken moet sober zijn. Op de doeken wordt vermeld wanneer de reclame
verwijderd moet zijn.
De binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht en genomineerd voor de
werelderfgoedlijst van de Unesco. Dat vraagt om voortdurende zorg voor een kwalitatief
goede inrichting van de openbare ruimte. Uitgangspunt blijft het “Handboek Inrichting
Openbare Ruimte” met als motto: bruikbaar, duurzaam en mooi.
Achterstallig onderhoud wordt sneller ingelopen. Uitgangspunt bij herprofilering van grachten
blijft het Nieuw Standaard Grachtenprofiel.
Noodzakelijke herprofileringen worden voortgezet, met voorrang voor straten en pleinen met
een culturele en economische functie.
Onderzocht wordt waar aantrekkelijke en veilige wandelroutes door de binnenstad kunnen
komen. Pleinen in de binnenstad worden ontwikkeld met als uitgangspunt: aantrekkelijke
ontmoetingsplekken voor voetgangers met zitbanken en indien gewenst groen, fonteinen,
toiletvoorzieningen en voldoende fietsparkeerplekken in de directe omgeving. Bewoners die
hun buurt leefbaarder willen maken, krijgen hulp van het stadsdeel.
Het beleid voor winkeluitstallingen wordt onverkort doorgezet.
Onderzoek naar de mogelijkheid om kantoren die tijdelijk leegstaan tijdelijk te laten bewonen
door bijvoorbeeld studenten. Er komt een inventarisatie van leegstaande en leegkomende
kantoorpanden. Nagegaan wordt of functieverandering mogelijk is.
Beginnende creatieve ondernemers worden gesteund doordat uit het vastgoed van het
stadsdeel betaalbare werkruimtes beschikbaar worden gesteld.
Een groter deel van Amsterdam moet aantrekkelijk worden voor toeristen. Voor het stadsdeel
ligt de nadruk op verbreding naar de Oostelijke binnenstad en op de kwaliteit van het
toeristische aanbod. Ruimere openingstijden voor culturele instellingen en musea om het
nachtleven een impuls te geven.
Voor het horecabeleid worden gebiedsgerichte beleidsplannen gemaakt in combinatie met
buurtgericht terrasbeleid. Hoteluitbreiding niet in het stadshart, maar als regel alleen in de
oostelijke binnenstad.
Extra aandacht voor aanpak van overlast door dronken toeristen door consequenter optreden
van de politie.
Prioriteiten in de binnenstad zijn: Leidseplein, Wallen, Oostelijke Binnenstad en Rode Loper langs Noord/Zuidlijn. Daarnaast moet het Rembrandtplein aandacht houden.
Met de Stichting het Koninklijk Paleis wordt overlegd welke rol het gerestaureerde Paleis op
de Dam kan spelen in het culturele leven.
Een aantal grootstedelijke instellingen is in de binnenstad gevestigd. In veel gevallen is het
stadsdeel eigenaar van de panden. Onderzocht wordt hoe deze kunnen worden overgedragen
aan de Centrale Stad.
De reeds aangenomen “Visie op het water van de binnenstad” en de nog aan te nemen nieuwe ‘welstandsnota voor het water’ bepalen het beleid. Meer mogelijkheden voor transport van goederen en personen en recreatie op en langs dat water.
Prioriteit voor voetgangers en fietsers. Verbeteren van de bereikbaarheid en de leefbaarheid
zijn uitgangspunten van het beleid. Voor noodzakelijk autoverkeer blijft de binnenstad goed
bereikbaar. Het stadshart wordt voetgangersvriendelijker. Zeedijk, Nes, Reguliersdwarsstraat
en veelgebruikte looproutes in woonbuurten krijgen een kwaliteitsimpuls. Geprobeerd wordt
om de ‘Opstapper’ meer in te zetten in relatief slecht bereikbare delen van de binnenstad.
Alternatieve vervoersmiddelen (buurtbussen, smarttaxi’s, riksja’s en vervoer te water) krijgen
een stimulans.
Nieuwe openbare parkeergarages uitsluitend aan de rand van het stadsdeel. Voor garages
binnen de Singelgrachtzone worden alleen plannen uitgevoerd als ze voor vergunninghouders
bestemd zijn. Er wordt gestart met kleinschalige (lift)parkeergarages onder een gracht, straat
of plein.
Na de aanleg van de Noord/Zuid-lijn ontstaat een situatie die een nieuwe visie op het
historisch stadshart mogelijk maakt. Onderzocht wordt in hoeverre het stadshart dan autovrij
of autoluw kan worden gemaakt. Uiterlijk 2007 moet dit leiden tot een toekomstvisie.
Het streven is een goede mix van woningtypes te krijgen met verschillende huurprijzen zodat het stadsdeel een divers samengestelde bevolking houdt.
Frans Heddema
(Uit: Binnenstad 217, juni 2006)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.