![]() |
Doorsnede van de Vijzelgracht na aanleg van het metrostation en de gracht (tek. buurtcomité 'Vijzelgracht - Entree met Kracht') |
Ter vergelijking: de laatste kostenoverschrijding van
de NZ/Lijn bedraagt dit jaar € 65 miljoen en vorig jaar € 92 miljoen, samen € 157
miljoen, dus ruim het tienvoudige.
Dat het Vijzelgracht-plan zou sneuvelen, werd al duidelijk in de commissievergadering
die aan de gemeenteraad voorafging. Aan de inspanningen van het buurtcomité
'Vijzelgracht - Entree met Kracht' heeft het niet gelegen. In de commissievergadering
toonde Huib Tilanus, woordvoerder van het comité, glashelder aan dat het opengraven
van de Vijzelgracht in combinatie met het in aanbouw zijnde metrostation en eventueel
een parkeergarage zeer goed haalbaar is. In de besprekingen die daarop volgden, bleek
echter dat de raadsleden het plan niet financieel haalbaar achtten. Wethouder Mark van
der Horst verwoordde het letterlijk: “Iedereen vindt het mooi, maar niemand heeft er geld
voor over.” Zelf waste hij zijn handen in onschuld: “Als u zegt dat ik het moet doen, dan
doe ik het. Alles kan. Als u een roze olifant wilt, dan bouwen we die.”
De vraag is nu hoe het stadsdeel-Centrum hierop zal reageren, want de deelraad besloot
eerder unaniem vóór het opengraven van de Vijzelgracht. Het stadsdeel kan de aanleg
van de Vijzelgracht echter niet betalen. En het is nu of nooit. In de commissievergadering
bleek dat als er nu geen gracht gemaakt wordt, het water nooit meer teruggebracht kan
worden.
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 216, april 2006)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.