![]() |
Parkeren in de praktijk langs de Keizersgracht |
Een van de zaken waarover onze vereniging zich nooit principieel heeft uitgesproken is het
probleem van het parkeren in de binnenstad. Dat is niet verwonderlijk: niet alleen kent de
kwestie zeer veel haken en ogen, maar ook zijn de meningen in de vereniging hierover
ongetwijfeld verdeeld. Tegenover leden die de auto graag helemaal uit de binnenstad zouden
verbannen staan zij die hun auto ook in de binnenstad het liefst onder handbereik zouden
willen hebben. Beide kampen beseffen natuurlijk dat hun wens nooit helemaal vervuld kan
worden, maar op welke punten kunnen ze elkaar misschien vinden?
Parkeergarages worden door autogebruikers als oplossing aangedragen. Maar als je die wilt,
waar moeten die dan komen? Hoe groot? Van welk soort en voor wie bestemd? Als je geen
parkeergarages wilt, zul je toch over alternatieve oplossingen moeten denken, want de auto
helemaal uitbannen is een utopie. Ook dienen we ons af te vragen welke problemen niet met
parkeergarages worden opgelost. Vragen te over dus.
Er is alle aanleiding om te proberen enkele zaken op een rijtje te zetten. Recent is de studie naar eventuele Singelgrachtgarages voorlopig afgesloten en de Noord/Zuidlijn met de daaraan gekoppelde parkeergarages is in aanleg. De Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling (ARS) heeft in dat verband een zeer interessante discussiebijdrage geleverd. (1) Het op zijn minst nogal onvolledige stukje van Maarten de Boer in nummer 210 van dit blad vraagt bovendien om een aanvulling. Desondanks blijft het ook hier bij het aanstippen van problemen en het poneren van stellingen. Het opengraven van grachten blijft daarbij zorgvuldig buiten beschouwing om het vraagstuk niet nog meer te compliceren.
![]() |
Geen uitzicht meer op het water |
De auto is niet weg te denken uit het dagelijks leven. Maar de Amsterdamse binnenstad heeft
veel te weinig ruimte voor veel auto’s en desondanks of juist daardoor tast de auto de
leefbaarheid van de binnenstad ernstig aan. Auto’s staan eindeloos in de file, fietsers moeten
vaak halsbrekende toeren uithalen om hun weg te vinden en de ruimte voor de voetganger is
op vele plaatsen beneden ieder redelijk peil. Het effect van dit alles wordt nog verergerd door
een totaal gebrek aan discipline van de verkeersdeelnemers. Van de beperkte openbare ruimte
wordt bovendien een veel te groot deel in beslag genomen door geparkeerde auto’s. Niet
alleen in vierkante meters, maar ook – en nog meer – in de beleving van de mensen. Dat is
Amsterdam, en niemand is tevreden! Maar wat doen we eraan?
Het gaat om een zeer complex vraagstuk. Een grondige beschouwing daarover vergt veel
meer ruimte dan dit blad biedt. Daarom is gekozen voor het formuleren van een aantal
stellingen en het aanstippen van enkele punten. De bedoeling is uiteraard om een discussie
binnen onze vereniging los te maken. Onherroepelijk zal de vereniging immers ook in deze
problematiek standpunten moeten in nemen.
![]() |
![]() |
Parkeergarage Marnixstraat | Automatische parkeergarage bij het Barbizon Hotel a/d Prins Hendrikkade |
Dat nieuwe parkeervoorzieningen stedenbouwkundig en architectonisch goed inpasbaar
moeten zijn in het stadsbeeld is zo vanzelfsprekend, dat het niet eens als stelling is
opgenomen. Toch is het goed nog even expliciet te wijzen op de problemen die de toegangen
bij parkeren onder de grachten in dit opzicht kunnen oproepen, om het even of het nu om
mechanische of traditionele garages gaat.
Invalidenparkeerplaatsen, vaak direct gekoppeld aan de woning van de vergunninghouder, is
in een parkeergarage moeilijk op te lossen. Ruimte daarvoor op straat zal altijd geboden
blijven. Als voor het markeren van deze gereserveerde ruimte een oplossing kan worden
gevonden die minder storend is dan de huidige, zou dat een grote verbetering zijn.
Onderhoudsbedrijven, meestal werkend met bestelauto’s, die vaak tevens magazijn en
minibedrijfsruimte zijn, vragen ruimte op straat. Als die er niet is wordt onderhoud van
binnenstadspanden wel heel erg moeilijk. Een bijzonder vergunningenregime in combinatie
met de uit te breiden laad- en losvoorzieningen lijkt gewenst.
Bij het bepalen van locaties waar opheffing van parkeerplaatsen in de openbare ruimte plaats
kan vinden, moeten stedenbouwkundige en monumentale overwegingen een hoofdrol spelen.
Maar welk gewicht geef je aan de verschillende aspecten? Is het opheffen van parkeerplaatsen
op de grachten belangrijker dan b.v. het opheffen van parkeerplaatsen in de langsstraten van
de Jordaan?
Om tot een standpunt te komen is meer nodig dan een verzameling stellingen. Kritisch commentaar en aanvullingen op dit artikel zijn daarom zeer welkom. Als we het autoprobleem laten doorwoekeren dreigt er een onherstelbare situatie te ontstaan.
Herman Pinkse
Voetnoten:
(Uit: Binnenstad 213, oktober 2005)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.