![]() |
Makelaarsbord in de Bloemstraat |
![]() |
Bloemstraat 164-176 |
De consequentie is wel dat alle fietsen op straat een plaats moeten vinden als er niet elders een
inpandige stalling beschikbaar is en dat er gegarandeerd meer parkeerplaatsen dan eigenaren
van een auto in het complex zullen zijn. De autodragers in de garage geschikt maken voor
fietsen kan niet in dit systeem. Dan maar verhuur of verkoop aan derden?
Een bijkomend bezwaar is dat de garage niet direct gemakkelijk bereikbaar is, maar alleen
vanuit het westen via de Lijnbaansgracht. Verkeerskundig is een garage op deze plaats
daarom ook al een heel ongelukkige zaak.
De vraag is of een lokaal bestuur de mogelijkheid heeft om deze ongewenste ontwikkeling
tegen te gaan, want het Bouwbesluit is een rijksaangelegenheid. In dit geval zal dat alleen via
het verkeers- en parkeerbeleid kunnen.
Meer in het algemeen lijken de effecten van deregulering van het Bouwbesluit toch een punt van aandacht voor besturen van met name grotere steden. De behoefte aan woningen in de lagere prijsklassen is zo groot dat het voor ontwikkelaars verleidelijk wordt om woningen van minimale kwaliteit in (te) dichte pakking aan te bieden of grotere, moeilijke verkoopbare woningen te splitsen in kwalitatief ondermaatse kleinere. Daarmee lijkt de volkshuisvesting niet gediend.
Herman Pinkse
(Uit: Binnenstad 213, oktober 2005)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.