![]() |
De boeddhistische tempel op de Zeedijk |
Als monumentje op de lange weg naar
levensbeschouwelijke tolerantie hoort het in een reeks die begint met het militante opschrift
op het koorhek van de Oude Kerk over het 'misbruik in Gods kerk' dat in 1578 werd
afgeschaft – een aanprijzing van de beeldenstorm. De volgende fase wordt vertegenwoordigd
door het intieme schuilkerkje "Onze Lieve Heer op Zolder". Katholieke kerken – staties
genoemd – mochten van de straat af niet herkenbaar zijn, al werd hun bestaan (tegen betaling)
getolereerd. Voor de 'Joodse natie' golden die beperkingen niet, zie de synagogen aan het
Jonas Daniel Meyerplein. De St. Nicolaas aan de Prins Hendrikkade demonstreert met
barokke triomfantelijkheid de R.K.-emancipatie. In de 21-ste eeuw is de wind weer gedraaid,
de christelijke kerken lopen leeg, moskeeën worden vernietigd, en terwijl de Chinese regering
het Boeddhisme blijft vervolgen, opent de Nederlandse koningin een Boeddhistische tempel.
NRC-Handelsblad publiceerde bij die gelegenheid een speciaal katern waaruit wij enkele
gegevens overnemen. De He Hwa-tempel, is de eerste tempel in Europa die in Chinese trant
werd gebouwd. Opdrachtgever was de Taiwanese Fu Guang Shau-orde. De buurwoningen
links en rechts behoren bij de tempel, deze moeten een overgang vormen tussen het Chinese
en het Nederlandse vormgevoel. De tempelzaal ligt hoger dan de straat, daar staat het uit
Taiwan afkomstige beeld. Bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) zijn 29 groeperingen
aangesloten, samen met rond 125.000 deelnemers, de kring sympathisanten meegerekend,
komt het getal op 480.000, waarvan meer dan de helft Nederlanders. In 1950 beschreef de
filosoof en antropoloog Claude Levi Strauss zijn gedachten bij een bezoek aan een
Boeddhistische tempel in het Bengaalse Chittagong aldus: "Tussen deze cultus en mij bestond
geen misverstand. Hier betrof het geen buigen voor een afgodsbeeld of het aanbidden van een
zogenaamd bovennatuurlijke orde; dit was slechts hulde brengen aan een ingrijpende gedachte
waartoe een denker, of de samenleving die zijn legende in leven riep, vijfentwintig eeuwen
geleden gekomen is, en waaraan mijn cultuur slechts kon bijdragen door haar te bevestigen."
Dat citaat lijkt ons een waardige introductie van de tempel aan de Zeedijk.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 188, mei 2001.)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.