Alle gezaghebbende lieden
dachten er zo over, behalve een handjevol recalcitrante
heemschutters, en die blijken veertig jaar later gelijk te hebben
gehad. Het dempen van waterwegen die de historische structuur van
een stad of dorp hebben bepaald, is zinloos als 'oplossing' van
het verkeers- en parkeerprobleem in het centrum, en het verstoort
de schaal en de samenhang van de bebouwing.
In Amsterdam was de dempingsrage in de jaren zestig al voorbij,
al wordt er nog steeds aan het wateroppervlak geknaagd door
aanplempingsplannen en misplaatste gebouwen, zoals New
Metropolis. Demping van een reeks Jordaangrachten op het eind van
de vorige eeuw was goedkoper dan sanering van het tot open riolen
vervuilde water. Alleen de demping van de Warmoes- en de
Rozengracht had een duidelijke verkeersbedoeling. In 1936 deed
het Genootschap Amstelodamum een klemmend beroep op de
gemeenteraad om het Rokin tussen het Spui en het gebouw Industria
niet te dempen. Verwaarlozing van de kademuren en van het water
hadden het dempingsplan echter al 'gaargestoofd'. Het resultaat
is een verminkt stadsbeeld en een parkeerterrein.
![]() |
Vijzelgracht vóór de demping |
Even zinloos
was in 1933 de demping van de Vijzelgracht; massale nieuwe
gebouwen aan de westzijde van de Vijzelstraat hadden een
verbreding van de rijweg naar de Munt aan die kant al
geblokkeerd.
De laatste oprisping van dempingswaan is het voorstel van
hoofdcommissaris Kaasjager in 1952 geweest om - met uitzondering
van de drie hoofdgrachten - al dat overbodige water te vervangen
door parkeerruimte.
Over de parkeergarage Rokin staat in dit nummer 'Binnenstad' een apart bericht. (Zie: Parkeergarage Rokin.) Daarboven zou wellicht het water terugkomen.
Hoe dan ook is het een goed teken dat de dempingen niet meer als noodzakelijke moderniseringen van een verouderde stadsplattegrond worden gepresenteerd, maar als misstappen die kunnen worden hersteld. In het kader van het beschermde stadsgezicht heeft Amsterdam behoefte aan een lange termijnplan om die vergissingen ongedaan te maken. Men zou kunnen beginnen met de Palmgracht en de Lindengracht.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 175, maart 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.